NOWE TRENDY ŚWIATOWE W ODŻYWIANIU I KOMPOZYCJACH AROMATYCZNYCH

Choć zwięzłe przedstawienie w jednym artykule obowiązujących trendów smakowych i kierunków rozwoju światowego odżywiania jest zadaniem karkołomnym, spróbujemy pokrótce nakreślić zarówno nowe, jak i nadal aktualne trendy związane z odżywianiem, a także preferencje smakowe oraz aromatyczne globalnych konsumentów.

Powrót do normalności po pandemii Covid-19

Wraz z zakończeniem w większości krajów obostrzeń związanych z wirusem Covid-19 (nakaz noszenia maseczek, ograniczenia w dostępie do miejsc publicznych czy w końcu totalny lockdown) przychodzi chęć powrotu do stylu życia sprzed pandemii. Niemniej szereg przyzwyczajeń, powstałych m.in. na skutek wdrożenia pracy całkowicie zdalnej, pozostanie z konsumentami na dłużej. Jednym z nich z pewnością będzie akceptacja posiłków dostarczanych na zamówienie.

Światowy kryzys surowcowy

Rosyjska inwazja na Ukrainę doprowadziła do szeregu trudności w łańcuchu dostaw. Wraz z globalnymi sankcjami na Rosję zmniejszył się eksport gazu i ropy naftowej, co doprowadziło do skoków cen tych surowców, a tym samym kosztów transportu. Jednocześnie zaatakowana Ukraina jest głównym światowym producentem pszenicy, dlatego jej podaż jest zagrożona, a globalne ceny tego ziarna gwałtownie wzrosły. Doprowadziło to do wzrostu kosztów produkcji produktów konsumenckich i co za tym idzie wyższych kosztów utrzymania, które wpływają na zasobność portfeli konsumentów.

Fenomen współczesnych platform komunikacyjnych – TikTok

Ograniczeni przez pandemię COVID-19 ludzie, głównie mieszkańcy rejonu Azji Południowo-Wschodniej, spędzając więcej czasu w odosobnieniu spowodowanym restrykcjami, upowszechnili do komunikacji kreatywne technologie cyfrowe, takie jak mi.in. TikTok. Dało to im zupełnie nowy, szybszy sposób przekazywania informacji oraz znajdowania inspiracji, także kulinarnych.

KONTYNUACJA WCZEŚNIEJSZYCH TRENDÓW

Dalsze przyspieszenie e-handlu

Po tym, jak duże firmy technologiczne w USA i Chinach wytyczyły drogę do powszechnej cyfryzacji, miliony konsumentów ruszyły na zakupy online – od codziennych zakupów po wyspecjalizowane usługi. Coraz więcej użytkowników, którzy niedawno dopiero rozpoczynali swoje podróże online, teraz z konieczności proaktywnie pogłębia ich wykorzystanie na co dzień. Proces ten jest szczególnie zauważalny w Ameryce Południowej i Azji Południowo-Wschodniej.

Budowanie lepszej przyszłości

Żyjemy w epoce, gdy stale odczuwamy świadomość wpływu naszych działań na stan Ziemi. Powstaje coraz więcej wysoko rozwiniętych, ekologicznych technologii, a kolejne firmy chcą zmniejszać swój ślad węglowy i wytwarzać mniej odpadów celem promowania zrównoważonego stylu życia.

Proaktywne zdrowie i dbanie o lepsze samopoczucie

Konsumenci bardziej niż wcześniej skupiają się na zdrowiu i dobrym samopoczuciu. Wielu z nich szuka prostych sposobów na prowadzenie zdrowego i zrównoważonego stylu życia, wybierając dobre dla swojego organizmu i jednocześnie smaczne produkty. Preferują unikalne składniki o naturalnym i odżywczym charakterze.

„Odkrywanie” nowych właściwości i składników w znanych roślinach

Produkty roślinne znane na całym świecie zyskują nowe znaczenie w procesie odżywiania dzięki odkryciu w nich nowych składników. Przykładem tego typu roślin są m.in. orzeszki ziemne Bambara, ciecierzyca i grzyby.

Dynamiczny rozwój alternatyw dla mleka zwierzęcego

Podążając za trendem rozwoju produkcji roślinnej rynek mleczny coraz dynamiczniej rozwija sektor roślinnych alternatyw mleka zwierzęcego. Nie dotyczy to już tylko produktów na bazie soi lecz również innych roślin wykorzystywanych do pozyskania tego popularnego źródła białka. Jednocześnie można zauważyć – głównie w Europie i USA – coraz szersze wykorzystanie surowców roślinnych do produkcji serów, jogurtów, deserów etc.

Rosnące zainteresowanie konsumentów napojami nisko- lub bezalkoholowymi

Kontynuacją trendu dbania o swoje zdrowie i dobre samopoczucie jest coraz silniejsze zainteresowanie napojami bez alkoholu lub z jego minimalną zawartością. Producenci prześcigają się w nowych propozycjach smakowych, najczęściej smakowo zbliżonych do „alkoholowego” oryginału. Wiodącymi rynkami w tym zakresie są kraje Europy, Ameryki Północnej i Australia.

Podróże kulinarne

Ograniczenia w podróżowaniu w okresie pandemii wzmocniło zainteresowanie – często odkrywanymi na nowo – lokalnymi smakami, które dzięki współczesnym technikom komunikacyjnym zaczęły szybko zdobywać nowych entuzjastów na całym świecie.

ŚWIATOWE TRENDY AROMATYCZNE 2022

Truskawka

Owoc, który w ostatnich kilku latach jest coraz bardziej popularny na rynkach azjatyckich (m.in. Korea, Filipiny, Malezja), dzięki nowym połączeniom smakowym oraz podkreśleniu niskiej kaloryczności oraz bogactwa błonnika i antyoksydantów.

Owoce tropikalne

Ten smak w czasie pandemii dawał mieszkańcom Ameryki i Europy namiastkę dalekich podróży oraz wspomnienie tropikalnej kuchni. O ile w USA dominującą nutą w takim zestawieniu jest mango, ananas i papaja, o tyle Europejczycy zaczęli sięgać po bardziej egzotyczne produkty: wężowy czy smoczy owoc. W Azji Południowo-Wschodniej wróciło na salony mango, którego smak łączony jest z solą lub chili w napojach energetycznych i lodach.

Nowe odmiany cytrusów

Konsumenci azjatyccy coraz bardziej skłonni są do próbowania nowych owoców cytrusowych. „Ręka Buddy” była używana w tradycyjnej medycynie chińskiej od wieków. Popularność tego owocu wzrosła od czasu jego udanej, zeszłorocznej premiery w chińskiej herbacie. Ręka Buddy jest lubiana przez konsumentów za swój świeży i słodki smak cytrusowy, który dobrze pasuje do napojów gazowanych i wydobywa w nich „zdrowy i owocowy” smak. Coraz większą popularność zdobywa też japoński owoc yuzu, z uwagi na soczysty posmak i nutę pilingową.

Mięta

Smak od kilku lat popularny w Australii, głównie w połączeniu z czekoladą, choć jego zwolennicy i przeciwnicy mocno okopali się na swoich pozycjach. W Japonii trend miętowo-czekoladowy nieco się wypalił, ale spowodował zainteresowanie konsumentów innymi, mało znanymi gatunkami mięty.

Konopie

Po liberalizacji przepisów dotyczących produktów z zawartością CBD wielu konsumentów w Europie (a także w Tajlandii) jest zainteresowanych produktami o właściwościach relaksujących i intrygującym posmaku konopi. Modne stały się nie tylko produkty o smaku konopi ale także produkty zawierające nasiona konopi (widoczne w napojach), przy czym smak ten jest stosowany w produkcji czekolad, nabiału, przekąsek, a nawet w paście do zębów.

Czosnek

Również czosnek zyskał na znaczeniu w okresie pandemii Covid-19. Konsumenci zaczęli go kojarzyć nie tylko z pikantnym smakiem, ale również jako źródło inuliny, wspomagającej pracę organizmu w walce z wirusami. W kuchni azjatyckiej zaczął wypierać dotychczasowe dodatki przyprawowe. W Japonii czosnek zyskuje także dzięki temu, że jej mieszkańcy już od lat używają maseczek w miejscach publicznych czy przy kontaktach z innymi rozmówcami i tym samym przykry zapach po jego spożyciu nie jest problemem.

Czekolada

Smak tradycyjny, nawet w trudnych czasach zawsze dobrze kojarzony z psychicznym komfortem. Czekolada ma wiele dobroczynnych właściwości – zawiera substancje psychoaktywne, które stymulują pracę mózgu i przyczyniają się do poprawy nastroju.

Słodkie smaki nostalgiczne

Trudne do jednoznacznego określenia słodkie smaki, które wiążą się ze wspomnieniem czasu przed Covid-19. Jak zwykle główną rolę odgrywa tu czekolada i wanilia, choć w różnych rejonach świata może to być inny smak. Zawsze wiąże się on ze wspomnieniami, które przywołują nostalgiczne chwile oraz gwarantują poczucie bezpieczeństwa.

 

Marek Bartkowiak
Starszy Doradca Handlowy ds. Surowców Spożywczych
e-mail: m.bartkowiak@komponenty.eu

 

Artykuł oparty na TAKASAGO Global Trend Book 2022 v.June 2022