Nietrudno zauważyć, że w ostatnich latach spopularyzowała się dieta wegańska i wegetariańska.

Nie wnikając w przyczyny wyboru przez konsumentów takich decyzji żywieniowych (względy ideologiczne, ekologiczne, zdrowotne etc.), zauważyć należy, że proces zmian – choć pozornie szybki – jest jednak wolniejszy niż mogłoby się wydawać.

Zapewne dużą rolę w tym zjawisku odgrywają przyzwyczajenia smakowe i kulturowe, w których smak mięsa i wyrobów mięsnych od zawsze towarzyszył większości z nas w doznaniach kulinarnych. Stąd też nietrudno wyjaśnić powody, dla których zrodził się trend żywieniowy zwany fleksitarianizmem lub dietą półwegetariańską. W skrócie –  jest to optymalny sposób żywienia dla tych, którzy nie chcą całkowicie rezygnować z jedzenia mięsa.

 Tego typu osoby można podzielić na kilka grup:

●     konsumentów akceptujących sporadyczne jedzenia mięsa białego (drobiu)

●     peskatarian, ograniczających konsumpcję nie-roślinną tylko do ryb i owoców morza

●     osoby całkowicie odrzucające konsumpcję mięsa i ryb, ale akceptujące smak tych produktów w swojej diecie

Fleksitarianizm, weganizm i wegetarianizm jako diety są mocno wspierane przez lekarzy i dietetyków. Wskazują przy tym głównie na fakt, że codzienne spożycie czerwonego, przetworzonego mięsa zwiększa prawie o 20% ryzyko pojawienia się nowotworów jelita grubego, a samo czerwone, (niepeklowane) mięso jest najprawdopodobniej kancerogenne.

Rosnące zainteresowanie dietą bezmięsną, głównie fleksitariańską, to również spore wyzwanie dla przemysłu spożywczego.

Jak przygotować recepturę produktu zachowującego cechy smakowe tradycyjnego dania mięsnego, ale przy tym pozbawionego “bazy” pochodzenia zwierzęcego?

Jak pozostać w zgodzie z surowym kanonem używania wyłącznie składników roślinnych, a jednocześnie uzyskać w produkcie znany i preferowany przez klientów smak? Odpowiedź na to pytanie już od jakiegoś czasu znajdujemy w ofercie producentów dodatków do żywności. Polecane składniki można zaszeregować do kilku grup produktowych:

●     ekstrakty drożdżowe wzmacniające smak mięsny, które pozwalają nadać typowo mięsne nuty produktom roślinnym

●     hydrolizaty białka roślinnego wzbogacone aromatami mięsnymi

●     aromaty spożywcze o smaku kurczaka w opcji 100% wegańskiej, naturalne lub syntetyczne, o pełnym przekroju smakowym (smak kurczaka pieczonego, gotowanego, rosołowego etc.), w wersji proszkowej lub płynnej, w tym rozpuszczalne w olejach, bez zawartości tłuszczu palmowego.

Tego typu ofertę aromatów kurczaka znajdziemy na polskim rynku w firmie Kaczmarek-Komponenty, oferującej aromaty firmy Takasago Europe. Ten znany światowy producent aromatów spożywczych, od wielu lat skutecznie rozwijający produkcję w Europie, promuje ostatnio nową, pełną linię naturalnych aromatów kurczaka przeznaczonych dla wegan i wegetarian.

W przypadku pojawienia się dodatkowych pytań, zachęcamy do kontaktu.

Marek Bartkowiak

Starszy Doradca Handlowy ds. Surowców Spożywczych

e-mail: m.bartkowiak@komponenty.eu

telefon +48 509 133 848